donderdag

6 oktober 2016

20:00 uur

Wilhelminakerk

Bussum

pijl rechts

Tradities in een nieuwe jas: je thuis voelen in een immigratieland

Mr. Naema Tahir

2016-00-Tahir, Naema (klein)

Ieder van ons is modern. We genieten van onze vrijheden, onze rechten. Hoewel secularisatie van grote invloed is, zijn velen onder ons gelovig. Deels traditioneel, grotendeels vrijzinnig (als je dat vergelijkt met onze ouders en grootouders). Overwegend associëren we traditionele  geloofsopvattingen als een motivatie voor regels die door mannen bedacht zijn en vrouwen minder rechten geven dan mannen. Niet zo lang geleden (jaren 50) was Nederland nog een overwegend kerkgaand land, waren vrouwen als voorganger, of als kerkbestuurder zeer uitzonderlijk was en … vond bijna niemand dat een probleem. In een aantal kerkgenootschappen, waaronder de grote RK kerk, kan een vrouw nog steeds niet voorgaan. De kerken volgden een algemene maatschappelijke trend. In de jaren 50 had nog nooit iemand over een glazen plafond nagedacht en nu ben je pas modern als je dat met mokers en quota wilt doorbreken.  Lees hier verder

organisatie avond Jan Willem Henfling Wim Dooge en Ben Budding

Tahir: Tradities in een Nieuwe Jas. Een verslag van de avond

Voordat de discussie na haar inleiding (verslag hieronder) begon toonde Tahir een fragment van 'Yasmin' een film die haar verhaal prachtig illustreert. Aanbevolen! Hier kijken

Tahir sprong direct na de introductie door Dooge met haar publiek in het diepe via een persoonlijke ervaring. Als tiener reisde zij met haar traditioneel islamitische familie van Londen (terug)  naar Pakistan. Zij maakten een tussenstop in een van de golfstaten. Reeds bij aankomst op de luchthaven kwam zij tegenover een geheel in zwart gehulde vrouw te zitten, vergezeld door twee normaal geklede kleine kinderen. Zij was geschokt. Had nog nooit zo iets of iemand gezien. Ze dacht dat de vrouw een afzichtelijke ziekte moest hebben om zo rond te moeten lopen. Later die dag zag ze in de stad veel vrouwen die zo gekleed gingen en concludeerde dat toch niet iedereen ziek kon zijn. Dit voorval illustreert hoe een nikaab, ook voor veel traditionele moslims, als zeer extreem overkomt. Maar betekent deze omhulling dat de betreffende vrouw onderdrukt is? Lees hier verder